The journal pulls out a false study that claims to show that face masks harm children

0
20


Image for an article titled Journal Retracts Flawed Study that claims to show that face masks harm children

Photo: JOHANNES EISELE / AFP (Getty Images)

Recent paper that the proposed masks may be dangerous for children to wear, has now been withdrawn. Yesit is the second pandemic-related study written by the lead author, which was withdrawn from publication less than a month after the withdrawal of the second paper claiming to show that covid-19 vaccines would kill almost as many people as they would save.

The study was published June 30 at JAMA Pediatrics as a research letter entitled: “Experimental Assessment of Carbon Dioxide Content in Inhaled Air with or Without Face Masks in Healthy Children: A Randomized Clinical Trial.” Its lead author was Harald Walach, a clinical psychologist from Germany.

Walach and his colleagues claim to show that children who wore face masks for only a few minutes experienced more than safe levels of carbon dioxide in their bloodstream, probably because the masks trapped the exhaled air in the mask that the children then inhaled back. Based on their own and other people’s research, they further claimed that “children should not be forced to wear face masks.”

The study was quickly criticized for a variety of reasons, including the use of a possibly inappropriate measuring device to measure carbon dioxide levels near the mask. and a lack of other relevant data, such as data on childrens actual oxygen levels in the blood. What’s worse, the JAMA study was published in literally the same week as Walach’s earlier article on vaccine safety withdrawn for similar sloppiness of data, though only after fierce criticism from other scholars, including editors in the journal itself in which they were published. Just two weeks later, Walach’s second work will suffer the same fate.

“After the publication, a number of scientific questions were raised regarding the study methodology,” the journal’s editors said wrote in withdrawing the note that now accompanies the study. As with other work, the authors were given the opportunity to argue their case, but “did not provide sufficiently convincing evidence to address these issues”.

Walach’s accident, if you want to call it that, doesn’t stop at just these two studies. In the fall of the first retreat, Pofamous university in Poland interrupted his association with Walach, stating that the vaccine study “used data misleadingly to draw conclusions that were wrong and could lead to harm to the public.”

Withdrawals are a healthy part of the scientific process and not always or even usually indicate a poor game of researchers. But Walach has gained a reputation as unscientific handle long before the pandemic crowned pseudo-scientist of the year by the Austrian Society for Critical Thinking in 2012 for his research into alternative medicine and telepathy. It is therefore worth asking how Walach, who also seems to have no relevant experience in studying vaccines or face masks, managed to publish these horrific studies in two separate journals without red flags popping out.



Source link

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here